hallaupalau.blogg.se

Hawaii, Palau och Australien!

Aloha Wakiki!

Publicerad 2013-01-31 19:12:41 i

Sa hejdå till vår fina host tidigt imorse, vilken tur vi haft som träffat Shelly!
Hon fixade en billig och bra taxi åt oss till flygplatsen, med en go chaufför som oavbrutet talade om hur han skulle vinna på Roulette med sitt nypåkomna nummersystem ( jag kan förklara närmre för dig pappa om du vill veta! )
På flygplatsen träffade vi äntligen Mia som inte kunnat höra av sig på hela Seattlevistelsen!

Flyget gick även det förvånansvärt bra! 6 timmars flyg över öppet hav, med galna amerikanare som sprang som galningar i mittgången tillochmed när seatbeltskylten lyste...

Det var riktigt häftigt att landa här på paradiset men man fattar inte riktigt att man är här, som Mia sa, man kunde lika gärna vara på väg till Katrineholm, tokerier!
På hostlet väntade nästan hela klassen, konstigt!
Vi är alla överens om att Wakiki inte är särskilt charmigt med betong ö v e r a l l t.
Har strosat lite, ska fira Matilda nu som fyller 23 med lite Frozen yoghurt!!!! Min favorit!!!

Flap Jacks och regn

Publicerad 2013-01-30 08:41:09 i

Dagen började på en gammal brandstation (ombyggd till restaurang) i Ballard, med en all american breakfast! Sophia åt buttermilk flap jacks ( pannkakor) och jag åt Scrambled eggs med nån potatisgrej, helt underbart gott och trevligt!

Det regnade här som vanligt när vi sedan strosade vidare i kvarteret, vilket är väldigt mysigt för det påminner om en småstad! Världens mysigaste hus med caféer och butiker.

Vi fortsatte vårt strosande på Broadway som ligger i området Capital Hill ( uppe på en backe på andra sidan stan) som vi hört så mycket bra om hittills. Köpte ett förbannat dyrt septumsmycke av några dryga idioter på the smiling buddha ( tips, om ni är i Seattle och ska ha piercing, gå iiinte dit!) tittade i lite second handaffärer osv, området levde inte upp till våra förväntningar!
Gick ner till downtown och Sophia köpte sin Jimi T-shirt !

Mötte upp med Shelly här hemma, till middag fixade jag specialarN havregrynsgröt med äpple och värden gjorde chocolate chip pancakes! GOTT! Fixade även en svensk ordlista åt henne, bra att ha.
Sen tittade vi på Eat Pray Love och nu får man ta sig en liten sömnis innan vi tar flyget ut mot världens mest isolerade plats, HAWAII.

Bilder som inte kom med i förra inlägget

Publicerad 2013-01-29 07:02:01 i

https://cdn2.cdnme.se/cdn/6-2/4059019/images/2013/pic_51076546e087c30672d7ae99.jpg" class="image">

https://cdn1.cdnme.se/cdn/6-2/4059019/images/2013/pic_510765469606ee7c87de72bb.jpg" class="image">

And so castles made of sand fall in the sea eventually

Publicerad 2013-01-29 06:51:27 i

Dagen började med havregrynsgrötbudgetfrukost i lägenheten följt av lite drama i form av att Roddy gömt sig någonstans, letade överallt, var nervösa att han kunnat hoppat ner från balkongen när jag kikade på vädret, men tillslut hittade vi honom under täckena!

När den ofrivilliga kurragömman var slut var klockan nästan lunchtid så vi åkte Downtown och åt på Dick's, väldigt prisvärt och riktigt goda pommes!

Sen var det äntligen dags för EMP museum ( den häftiga byggnaden) För 17$ fick vi se blandannat Jimis fender från Woodstock, söndersmashade Kurt Cobaingitarrer, handskrivna lappar från Kurt och massa andra helfina saker på Nirvana och Jimi Hendrix and the experience-utställningarna.

Klockan fem stängde EMP, vi tog lite kort på the space needle men åkte aldrig upp för det var för dyrt och för dålig sikt! Tog en kaffe och en cupcake på ett ställe i närheten. Det regnar heeela tiden här så det var skönt att värma sig lite!

Vi kom hem till Ballard samtidigt som Shelly runt sju. Ikväll har hon tagit oss till ett Sushiställe här i området med fin inredning och mycket god sushi. Till efterrätt provade vi på Mochi, som var glass i ett skal av något som påminde om tuggummi, har aldrig smakat något liknande, jättesvårt att beskriva men det var spännande och gott.

Nu kommer ett bildregn igen, håll till godo!

The rainy city part 2

Publicerad 2013-01-28 06:45:13 i

Bloggappen tokar med mig så nu kommer en liten fortsättning!

Inatt sov vi i 13 gottiga timmar, jag på heltäckningsmattagolvet på en säng av kuddar och lite katthår! Shelly gjorde scrambled eggs med champinjoner åt oss till frukost, snällt!
Sen begav vi oss ut här i Ballardområdet, till en marknad med mycket ekologiska varor och free samples. Ballard är ett område med många nordbor, såg en bilaffär som hette Arnes och en affär som hette Hjärta.

Shelly skulle börja jobba vid lunchtid så vi följde med henne in till downtown.
Gick på Pike place market, en jättestor marknad med mycket grönsaker och fisk. Även små mysiga shops med blandannat vintagetidningar och LPskivor!
Vi åt en laxsoppa med utsikt över havet sen tog vi en kaffe på det första Starbucks caféet! Dock smakade French dark roast mest bränt...

I regnet gick vi sedan vidare på 1 st avenue mot Pioneerkvarteret, med byggnader från sekelskiftet. Där fanns en totempålar för att hedra stadens ursprungliga invånare och en staty av Chief Seattle som gett namn åt Seattle.
Vi hittade världens finaste second handaffär, tjejen som jobbade där hade bott på Hawaii så hon gav oss lite tips på vad vi kunde göra där!

Efter det mötte vi upp med Shelly på hennes kontor. Vi gick till the International district och gick på en marknad med mycket asiatiska varor, bland annat rissäckar och inplastade grishuvuden, läskigt.

Åkte hem till Ballard igen, vi har lagat lite mat åt vår host, imorgon blir det EPM museum!!!! Jippie!

The rainy city!

Publicerad 2013-01-28 04:02:49 i Allmänt,

När vi här i Seattle hos vår couchsurfingvärd Shelly, världens gästvänligaste och raraste människa och hennes katt Roddey.
Flygen igår gick utmärkt, jag grät inte någonting, inte ens under luftgroparna och turbulensen! Tullmännen i USA tyckte vi såg lite luffiga ut och lät knarkhundar lukta på våra väskor, det var även svårt att förklara vad en Folkhögskola var, men vi kom in i landet!
Tog en oförskämt dyr taxi till Shellys ställe och somnade nästan direkt på soffan!

On my way!

Publicerad 2013-01-26 07:47:01 i Allmänt,

Nu sitter jag med lilla pappa på tåget mot Kastrup. Kom på att jag inte fixat någon blogg än, men nu är det fixat så mamma slipper skaffa Facebook.
13.20 går flyget mot Seattle ( även kallat The rainy city!) där ska jag och Sophia couchsurfa hos en tjej som heter Shelly, spännande.
Flanellskjortan är på och jag känner mig grungeig och kaffesugen så jag är redo för dig Seattle!